Sanna - Mitt i livet

Host Host..

Publicerad 2008-04-29 00:36:36 i Allmänt,

Jag är nog lite sjuk tror jag..

Städade lite tidigare och blev alldeles varm.. sådär som när man har feber. Minsta lilla ansträngning känns som att klättra upp för en mindre brantare backe.. (Var det någon som förstod det där..? Haha)
Känner mig helt matt i hela kroppen samtidigt som det värker lite här och där! Vill inte bli sjuk den här veckan.. Inte när det händer så mycket! Kommer jue liga i koma lagom till helgen! :(

Idag så har jag gjort ett par intresseanmälningar på olika hyresbolag för lägenheter..
De ringde från ett ställe idag också..

Killen från agenturen; Hej, jag såg att du letade efter en studio för max 600euro/månaden.
Jag (med en glad röst); Japp, det stämmer
Killen; Ja, några lägenheter i den prisklassen har vi inte för tillfället..
Jag (tänker vilket nöt människan måste vara); Nehe, det var jue synd.
Killen; Ja, tyvärr så är det inte så lätt att hitta boende i Amsterdam för de pengarna.
Jag (med en något irriterad röst); Jo, tack jag vet.. Men tack för att ni ringde.

Tack för det uppiggande samtalet!

Alltså vilken jävla idiot! Varför ringer man upp till någon för att tala om att man inte har lägenheter lediga.
Alltså det är väl bara att strunta i att ringa.. eller?

Fastnade här på soffan framför datorn.. har letat efter lägenhet.
Även fast jag nu har ett säkert boende i 6 månader till så är det lika bra att leta eftersom det verkligen inte är det lättaste att hitta lägenhet i den här stan!
Men en sak kan jag lova och det är att jag kommer aldrig klaga över hyrorna i Sverige om/(när?) jag flyttar tillbaka!
Här i Amsterdam anses 750 euro/månaden för en studio på 30-40kvm att vara billigt(!!!!)
Hmm.. skulle väl kanske inte hålla med om den saken, men allt är väl relativt.. eller?

Tittar varje dag och det billigaste jag hittat hittills är en studio (det som i Sverige skulle kallas för 1 rum med kokvrå och kosta max 2000kr) för 450 euro/månaden!! Fattar ni!! Det är nästan 4500kr!!
Helt sjukt dyrt.. Men du får vara glad om du hittar en bostad för de pengarna.

Är man fler som letar efter lägenhet tillsammans så är det inte lika jobbigt. Då kan man jue få en lite större lägenhet och dela på hyran.. Oftast är räkningar (el, vatten osv) inkluderat i hyrpriset och lägenheterna fullt eller delvist möblerade så det är jue lite mer annorlunda än hemma i Sverige.
Och det är ändå inte i 2:a hand heller.

Men.. sen tillkommer jue depositionsavgiften också som oftast går på en månadshyra eller lite mer..
Har du riktigt otur så måste du dessutom betala avgift till en Agency, som kan gå på ännu en månadshyra!

Men som sagt allt är jue relativt.. Det är inte så jobbigt som jag kanske får det att låta.
Att leta ensam är inte det roligaste, men är man fler blir det både roligare och lättare! Och dessutom så är de här lägenheterna värda pengarna man lägger på de.. Det är inga skruttlägenheter direkt! :)

Som sagt.. hör du mig klaga över en hyra i Sverige igen ger jag dig tillåtelse att slå mig!

Blev jue ingen tidig kväll idag heller, men nu ska jag ta och hoppa ner i min varma sköna säng och få ett par timmars välförtjänt sömn!

Nu glömmer vi allt jag sagt i detta inlägg..


Ska du inte komma ner och jobba i Amsterdam så kan vi dela boende? ;)


Puss och kram
                           


image80

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sanna Narancic

Mamma till tvillingarna Oliver och Ella <3 Gift med min fantastiska man Miki.. Det här är delar av vårt liv. :)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela