Sanna - Mitt i livet

Midsommar

Publicerad 2008-06-20 12:45:43 i Allmänt,

Det är jue faktiskt midsommarafton idag jue!
Alltså jag har jue vetat det hela tiden, men det slog mig att för mig så är jue det här alltid en helgdag, medans det här i Holland är en helt vanlig dag jue..
Allt/alla fortsätter som vanligt och det gör att man blir lite förvirrad måste jag erkänna.

Midsommar hemma i Sverige är jue faktiskt ganska stort.. En del tycker att det är en ganska överskattad helg. En helg som ger alla svenskar ett tillfälle att dricka sig redlösa och utföra gärningar som i vissa fall blir till diverse skandaler.
Ja.. det är väl en sida av det hela.
Men det är också en helg då man kan få tillfälle att spendera lite tid med nära och kära.

Till ovanstående argument så fäller någon kommentaren; 'Ja, men det finns jue faktiskt 364 andra dagar på året som man har tillfälle till detta..'
Ja visst, säger jag till det. Men under midsommar, som alla andra helger hemma i Sverige, så är jue faktiskt de flesta lediga. Jag kan, av egen erfarenhet, tala om att det faktiskt inte är det lättaste att hitta en dag då (nästan) alla man har nära har en chans att vara ledig och delta i diverse utekvällar och andra aktiviteter.

När jag var yngre brukade alla familjer i vårat lilla grannskap, hemma i Torshälla, samlas och fira midsommar tillsammans. Vi brukade ha lekar på den stora tomten vid vägen där Linn och Martin.H bodde.
Det var både repdragning, remätning, skottkärra och allt vad det nu var..
Dans runt en liten midsommarstång som hade satts i gräset vid parkeringen. Mat i tältet, då alla hade tagit med sig det de själva ville äta. :) Massa sång och dans till sena kvällen..
Jag kommer speciellt ihåg det året då GES (Glenmark, Erikström, Strömstedt) var stora och de var mina absoluta idoler.
Då var det riktigt mycket sång, dans och skratt.. :)

När jag blev äldre så var det jue inte dans runt stången som lockade direkt. Haha..
Det har blivit en del festande under åren på diverse fester och i diverse kommuner! Men roligt har det varit.

Förra året så firade jag tillsammans med tjejerna och grabbarna som jag har umgåtts med så mycket under de senaste åren.. Det var konstigt att umgås med de det året efter att inte ha träffat de ordentligt på så lång tid..
Jag trodde inte riktigt att det skulle kännas 'normalt', om man nu kan säga så.
Vet inte vad det var jag var så 'nervös' över för det kändes helt normalt att umgås med det underbara folket igen. :)
Kvällen och även dagen efter var så himla roliga och jag hade faktiskt inte kunnat önska mig en bättre helg.

Vad gör jag i år?
Jo, för det första så går jag hem från jobbet  redan om 30 min, alltså kl. 13! :)
Så skönt ska det bli.
Ikväll, efter 18, ska jag träffa resten av DYMO-gänget och ta en öl. Sedan ska vi, förhoppningsvis, se matchen Kroatien-Turkiet på nån bar. Det ska bli jätteroligt faktiskt.
Hittade mitt fina Kroatien-linne som jag köpte nere i Split förra året.. :) så nu kan man klä sig också!
Hur bra som helst jue.. Haha

Så det blir en liten tripp hem för en liten vila skulle jag tro och sen beger jag mig ner till stan runt 18. :)

Jag hoppas verkligen att ni njuter av denna dag och kväll.. Det regnar väl inte hemma?
Jag saknar er alla och önskar att jag också kunde vara hemma och äta färsk potatis, jordgubbar och allt annat som hör till denna helg..

9 dagar kvar nu sen är jag hemma..
Exakt en vecka kvar tills pappa min kommer ner och gör mig sällskap för två dagar också.
Och imorn kommer mina änglar hem. :)



Förresten så fick jag mitt första hejdå idag av en kille, här på jobbet som ska åka på semester, som jag faktiskt inte vet vad han heter (fy Sanna), men som jag brukar ha diskussioner med om allt och inget när vi träffas.. Jag vet i alla fall att han är Nederländare, halvt från Holland, halvt från Belgien.. Haha
Han sa; 'Tack för att du ljusat upp tillvaron här på företaget..'
Oj, blev jätterörd av det hela.. Lilla jag? Lysa upp tillvaron..? Ja, kanske. Men det var roligt att höra i alla fall. :)

Jaja.. Bara 20 min kvar nu! :)

Ha en jättemysig dag och kväll!

Puss och kram
/Sanna

Kommentarer

Postat av: emelie

Publicerad 2008-06-20 14:23:53

Glad Midsommar gumman. Hoppas du får en trevlig dag. Kramar Emelie.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sanna Narancic

Mamma till tvillingarna Oliver och Ella <3 Gift med min fantastiska man Miki.. Det här är delar av vårt liv. :)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela